Trendy w Digitalizacji na 2023 r.
Digitalizacja wciąż pozostaje głównym motorem transformacji przedsiębiorstw. Jej skala zwiększa się z roku na rok. Firmy, które jeszcze niedawno nie interesowały rozwiązania “paperless” zmieniły swoje podejście za sprawą zmian warunków pracy wynikających z pandemii. Zdalne i hybrydowe środowiska pracy zostały z nami na dłużej, a firmom, które sięgnęły po rozwiązania do automatyzacji procesów odpowiednio wcześnie, najłatwiej było się dostosować do zmieniających się okoliczności.
Ostatnie lata nauczyły nas, że warto przygotować swoją firmę, na każdą ewentualność. Digitalizacja daje organizacjom elastyczność i możliwości, które ułatwiają takie przygotowania oraz szybką reakcję w kryzysie. Ponadto, digitalizacja wspomaga konkurencyjność firmy i jej atrakcyjność dla pracowników i kontrahentów. Ale czy raz zdigitalizowany proces na zawsze pozostaje aktualny? Nie.
Digitalizację wiodą rozwijające się technologie, czynniki ekonomiczne i zmieniające się regulacje prawne. Chcielibyśmy przedstawić Państwu trendy w digitalizacji na 2023 rok, które pomogą przygotować się na nadchodzące wyzwania oraz optymalizację procesów i zasobów, które, jak doskonale wiemy, zostały mocno obciążone przez okres ostatnich 3 lat.
1. Praca i hosting w architekturze wielochmurowej (multi-cloud)
Era infrastruktury on-premise dobiega końca. Usługi w chmurze stają się normą, są bezpieczniejsze i niedrogie (dzięki częstej i korzystnej opłacie za użytkownika, firmy mogą płacić tylko za zakres usług, którego naprawdę potrzebują). Dodatkowo zakres i poziom usług umieszczonych w chmurze, zdecydowanie łatwiej jest skalować, zależnie od potrzeb. Testowanie i konfigurowanie takich usług, również odbywa się znacznie sprawniej w porównaniu do usług instalowanych na własnych serwerach.
Chmura sprawia, że organizacje nie muszą budować, przechowywać, zabezpieczać i utrzymywać własnej infrastruktury. Dzięki IaaS (infrastructure as a service), całe zaplecze środowiska pracy organizacji jest pod specjalistyczną opieką, pozwalając firmie na dodatkową elastyczność.
Nowym trendem jest architektura wielochmurowa (multi-cloud), odnosi się do wykorzystania więcej niż jednej chmury przez organizację i jest dodatkowym zabezpieczeniem dla firm, w których awaria chmury przerwałaby ciągłość biznesową. Wykorzystanie podejścia multi-cloud w takim wypadku przyśpieszy proces odzyskiwania danych i zabezpieczy trwałość procesów.
Przechowywanie multi-cloud jest również korzystne dla firm o bardzo dużej infrastrukturze. Takie firmy mogą skorzystać z najkorzystniejszych ofert kilku firm hostingowych na przechowywanie i utrzymywanie poszczególnych części swojej infrastruktury.
2. Low-code
Standardowo, automatyzacja przepływów pracy i wdrażanie rozwiązań cyfrowych wymaga zaawansowanych umiejętności programowania i wewnętrznej wiedzy specjalistycznej. Jakkolwiek, obecnie w Europie mierzymy się z brakiem doświadczonych programistów.
Wykorzystanie obecnych w firmie programistów w celu obsługi systemów wewnętrznych może oznaczać wyciąganie utalentowanych i niezbędnych zasobów z innych obszarów firmy, np. rozwoju produktu. Niektóre organizacje, w ogóle nie posiadają takich zasobów, więc automatyzacja i utrzymanie procesów wiązałoby się z koniecznością zatrudnienia specjalistów, których brakuje na rynku.
Rozwiązaniem jest wdrożenie osób mniej doświadczonych, które mimo braku zaawansowanych umiejętności programowania, swobodnie poruszają się w infrastrukturze IT. Pracownicy z tymi umiejętnościami mogą zostać citizen developerami. Citizen developer to osoba, która jest częścią działu biznesowego, nie jest programistą, ale może budować, testować i wdrażać procesy dzięki funkcjom intuicyjnych platform typu low-code, lub no-code. Co szczególnie wpływa na atrakcyjność platform low-code to elastyczność w modyfikowaniu procesów, które są tworzone głównie na zasadzie ‘drag & drop’ i również pozwalają na dodatkowe zmiany osobom z podstawowymi umiejętnościami programistycznymi. Platformy low-code przyśpieszają proces optymalizacji procesów, ponieważ każda modyfikacja w procesie nie wymaga kontaktu z pracownikiem zapracowanego działu IT i czekania na jej wdrożenie.
3. Cyberbezpieczeństwo
Im większa infrastruktura IT organizacji, tym więcej możliwości ataku zyskują cyberprzestępcy. W 2022 liczba ataków ransomware wzrosła o 80% w porównaniu do liczby ataków w 2021.
Złośliwe oprogramowanie raz zainstalowane na urządzeniu jest ukryte w celu szpiegowania lub wykorzystania zasobów biznesowych (na przykład do wydobywania kryptowalut). Atakujący może nawet zakłócić pracę organizacji z drugiego końca świata, wykradając i przetrzymując aktywa firmy w formie “zakładnika”.
W ostatnich latach na prawdopodobieństwo popełnienia udanego cyberataku wpłynęła również możliwość pracy zdalnej. Praca zdalna sprawiła, że wiele firm straciło pełną kontrolę nad tym, z jakich urządzeń i połączeń korzystają ich pracownicy. Nic niepodejrzewający pracownicy nie weryfikują informacji, które są przekazywane podczas ataków pishingowych i stają się ich ofiarami. Dlatego bardzo istotne jest wprowadzenie polityki bezpieczeństwa, dotyczącej sprzętu, dostępu, przechwytywania informacji, korzystania z bibliotek oprogramowania i oprogramowania open source. Dodatkowe regulacje dotyczące pracy zdalnej, zapewnienie odpowiednich narzędzi oraz systemów pozwolą pracownikom na poruszanie się po infrastrukturze organizacji w bezpieczny sposób.
Odpowiedzią na problem ze strony rozwijającej się digitalizacji są dostępne systemy, wdrożenie normy ISO 27001, korzystanie ze sprawdzonych rozwiązań chmurowych i obieranie odpowiedniej taktyki, np. regularne testy penetracyjne i wewnętrzne działania w zakresie cyberbezpieczeństwa, które pomogą znaleźć luki w zabezpieczeniach organizacji.
W 2023 roku możemy się spodziewać jeszcze większej liczby ataków cyberprzestępców, dlatego cyberbezpieczeństwo powinno stać się priorytetem w Twojej organizacji.