Zarządzanie zespołem pracowników to wyzwanie, które wymaga nie tylko skuteczności, ale także dbałości o zachowanie poufności i bezpieczeństwa danych osobowych. Tradycyjne, papierowe teczki pracownicze mogą stanowić problem z punktu widzenia efektywności i bezpieczeństwa. Na szczęście, istnieje nowoczesne rozwiązanie, które może zrewolucjonizować zarządzanie personelem – e-teczka pracownicza JobRouter.
Bezpieczeństwo i kontrola danych
E-teczka pracownicza oferuje zaawansowane mechanizmy zabezpieczeń, które gwarantują bezpieczne przechowywanie i dostęp tylko dla upoważnionych użytkowników. To oznacza, że Twoje dane są chronione, a ryzyko utraty lub nieautoryzowanego dostępu zostaje zminimalizowane.
Zgodne z przepisami
E-teczka pracownicza jest dostosowana do wymagań ustawowych, dokumenty przesłane do systemu są przypisywane do konkretnej, określonej przepisami części. Dodatkowo, możesz dostosować strukturę teczki, dodawać pola do przechowywania niestandardowych informacji oraz tworzyć raporty i analizy na podstawie zgromadzonych danych.
Dzięki platformie digitalizacji JobRouter® można nie tylko digitalizować akta osobowe, ale także rozpoczynać wszystkie procesy kadrowe z akt osobowych. Obejmuje to na przykład onboarding pracowników , cyfrowe zarządzanie podróżami czy cyfrowe zwolnienia lekarskie.
Łatwy dostęp z osobistego dashboardu
Poprzez kilka kliknięć, cyfrowa teczka personalna daje możliwość stworzenia przeglądu wszelkich informacji osobowych i dokumentów, co znacząco rozszerza zakres działań działu HR w kontekście komunikacji wewnętrznej oraz transparentności w firmie.
Eskalacje ważnych terminów
JobRouter® oferuje funkcje eskalacji, skonfigurowanej zgodnie z indywidualnymi wymaganiami. Oznacza to możliwość ustawienia automatycznych powiadomień o ważnych terminach związanych z pracownikami, w tym na przykład: przypomnienie o końcu umowy.
E-teczka pracownicza czyli digitalizacja procesów kadrowych niesie za sobą wiele korzyści, wśród których wymienić należy głównie:
Przekształć procesy biznesowe w cyfrowe, zautomatyzowane środowisko z JobRouter®: systemem oferującym niskokodowość, szybkość i elastyczność
Prawo pracy nakłada na pracodawców obowiązek prowadzenia akt osobowych każdego pracownika . Od 2019 możliwe jest prowadzenie akt w formie e-teczki za sprawą”Ustawy z dnia 10 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacją”, która umożliwiła przedsiębiorcom prowadzenie i przechowywanie dokumentacji pracowniczej w formie papierowej lub elektronicznej.
Jednocześnie przepisy jasno wskazują, że „Dokumentacja pracownicza prowadzona i przechowywana w postaci elektronicznej jest równoważna z dokumentacją pracowniczą prowadzoną i przechowywaną w postaci papierowej” .
Idąc dalej, ustawodawca przewidział również przekształcenie aktualnej dokumentacji w wersji papierowej na jej cyfrowy odpowiednik przez „…sporządzenie odwzorowania cyfrowego, w szczególności skanu, i opatrzenie go kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną pracodawcy lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym upoważnionej przez pracodawcę osoby, potwierdzającym zgodność odwzorowania cyfrowego z dokumentem papierowym”.
Wymogiem koniecznym, bez względu na formę prowadzenia dokumentacji jest przechowywanie jej „.. w sposób gwarantujący zachowanie jej poufności, integralności, kompletności oraz dostępności, w warunkach niegrożących uszkodzeniem lub zniszczeniem przez okres zatrudnienia.”
W praktyce oznacza to, iż działy HR mogą zupełnie zrezygnować z papierowej dokumentacji, zastępując ją e-teczką czyli elektronicznymi aktami pracowniczymi, bez konieczności utrzymywania ich również w papierowym archiwum.
Jest to szczególnie ważne w przypadku dużych firm i przedsiębiorstw, które procedują, zarządzają i archiwizują niezliczone ilości dokumentów pracowniczych. Ze względu możliwość złagodzenia czasochłonnego obciążenia związanego z prowadzeniem dokumentacji oraz ograniczenie fizycznej przestrzeni dedykowanej na papierowe archiwum, coraz więcej pracodawców rozważa przejście na elektroniczne zarządzanie dokumentacją pracownicze, tzw. e-teczki.
E-teczka jest alternatywą dla akt osobowych pracowników w tradycyjnej formie stanowiącą odzwierciedlenie tradycyjnie funkcjonujących teczek. Każda e-teczka tworzona jest osobno dla poszczególnych pracowników i zawiera pełną dokumentację zatrudnienia, uporządkowaną zgodnie z aktualnie przyjętym przez Ustawodawcę porządkiem ich przechowywania, czyli 4 części: A, B, C oraz D.
Dokumenty i oświadczenia zgromadzone w związku z ubieganiem się o zatrudnienie, a także skierowania na badania lekarskie i orzeczenia lekarskie.
Dokumenty i oświadczenia dotyczące nawiązania stosunku pracy i przebiegu zatrudnienia.
Dokumenty związane z ustaniem zatrudnienia.
Dokumenty dotyczące odpowiedzialności porządkowej ponoszonej przez pracownika.
Dedykowana e-teczka osobowa dla każdego pracownika zapewnia miejsce na każdy istotny dokument. Dodawanie dokumentów oraz zarządzanie nimi w e-teczce odbywa w sposób szybki prosty.
Chociaż elektroniczne przechowywanie akt osobowych jest dozwolone na mocy przepisów prawa pracy, pracodawcy muszą pamiętać o określonych okresach ich przechowywania Jak długo muszą być przechowywane, zależy od konkretnej dokumentacji. Ustawodawca podzielił pracowników na trzy grupy, uzależniając okres retencji przede wszystkim od daty rozpoczęcia zatrudnienia:
Pomimo skróconego okresu konieczności przechowywania dokumentów dla grupy pracowników zatrudnionych od 2019 roku, często duża ilość dokumentacji nadal musi być archiwizowana przez kolejne kilkadziesiąt lat.
Przechowywanie dokumentacji elektronicznej w formie e-teczek jest bezpieczniejsze i wiąże się z mniejszym ryzykiem. Dzieje się tak, ponieważ rejestry elektroniczne zapewniają proaktywną ochronę i eliminują wiele błędów ludzkich, jeśli chodzi o bezpieczeństwo.
Przed rozpoczęciem procesu digitalizacji należy jednak rozważyć czy nasza organizacja gotowa jest na pełną cyfryzację akt oraz czy wszystkie papierowe dokumenty chcemy zastąpić ich elektronicznymi odpowiednikami.
Umów się na bezpłatną prezentację i analizę potrzeb.
Error: Contact form not found.