Q-Doręczenia, czym są i jak z nich korzystać?
Większość z Was słyszała już o e-Doręczeniach, nowym standardzie potwierdzającym przekazywanie korespondencji do organów władzy publicznej, w tym administracji samorządowej. Standard jest analogiczny do tradycyjnych listów poleconych.Niektórzy z Was mogli też już słyszeć o Q-Doręczeniach, jednak nie jest to jeszcze rozpowszechniony temat. Czym są Q-Doręczenia? Kogo będą obowiązywać?Q-Doręczenia również są zarejestrowanymi doręczeniami korespondencji. Jest to rodzaj potwierdzenia elektronicznego listu poleconego, który umożliwia komunikację zarówno z firmami, jak i osobami fizycznymi. Dostawcą Q-Doreczeń, podobnie jak w przypadku e-Doręczeń jest obecnie Poczta Polska.
W czym Q-Doręczenia różnią się od e-Doręczeń?
E-Doręczenia umożliwiają komunikację z podmiotami publicznymi, a Q-Doręczenia rozszerzają tę funkcjonalność o komunikację z podmiotami niepublicznymi, takimi jak osoby fizyczne i firmy.
Q-Doręczenia to kwalifikowana usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego, podobnie jak e-Doręczenia. Obie usługi umożliwiają elektroniczną korespondencję będącą elektronicznym odpowiednikiem fizycznego przekazania listu poleconego. Obie gwarantują precyzyjny czas nadania, a odbiór nadawanej przez nie korespondencji posiada kwalifikowany znacznik czasu. Usługi zapewniają również potwierdzenie tożsamości odbiorcy przez uwierzytelnienie za pomocą środków identyfikacji elektronicznej, takich jak profil zaufany, e-dowód czy aplikacja mObywatel.
Q-Doręczenia są nową dodatkową usługą skierowaną do podmiotów niepublicznych, takich jak firmy, przedsiębiorcy, stowarzyszenia, adwokaci oraz osoby fizyczne w komunikacji między sobą.
Jak rozpocząć korzystanie z Q-doręczeń?
Proces aktywacji Q-Doręczeń obejmuje założenie Adresu Doręczeń Elektronicznych (ADE) poprzez złożenie wniosku o nadanie go ministrowi odpowiedzialnemu za informatyzację.
Jest to możliwe poprzez stronę internetową gov.pl.
- Po utworzeniu konta na rządowym portalu, należy aktywować publiczną skrzynkę doręczeń (SD).
- Następnie w panelu usług dodatkowych aktywować Q-Doręczenia.
- Po zaakceptowaniu regulaminu, otwieramy Skrzynkę Doręczeń Kwalifikowanym (SDK).
Od tego momentu możemy korzystać z usługi Q-doręczeń i prowadzić elektroniczną komunikację z innymi posiadaczami Adresów Doręczeń Elektronicznych (ADE).
Wysyłanie i otrzymywanie Q-doręczeń
- Po wysłaniu wiadomości podmiotowi posiadającemu Adresów Doręczeń Elektronicznych, otrzymuje on powiadomienie o nowej przesyłce na wskazany adres e-mail.
- Po uwierzytelnieniu w Skrzynce Doręczeń Kwalifikowanych (SDK), w zakładce powiadomienia, w folderze „Odebrane” oczekuje na adresata wiadomość do akceptacji lub odrzucenia.
- W przypadku akceptacji, wiadomość pojawia się w zakładce „przesyłki”, gdzie można zapoznać się z korespondencją i jej załącznikami.
Q-doręczenia + JobRouter
W sytuacji wysyłania i otrzymywania sporej ilości korespondencji korzystanie z systemu Poczty Polskiej i monitorowanie oficjalnej skrzynki odbiorczej staje się problematyczne, warto sięgnąć po alternatywne rozwiązanie.
e-MSI oferuje możliwość zsynchronizowania wewnętrznych systemów IT firmy z systemem Poczty Polskiej poprzez wdrożenie systemu JobRouter.
JobRouter zapewnia integrację z rządowym systemem i monitoruje oficjalne skrzynki odbiorcze zarówno w przypadku e-Doręczeń, jak i Q-Doręczeń.
Przeczytaj na temat możliwości integracji Twojej firmy z Systemem e-Doręczenia
Wszystkie nowe wiadomości i powiadomienia w skrzynkach wywołują proces w systemie JobRouter, dzięki czemu pracownicy firm nie muszą logować się do zewnętrznego systemu, a e-Doręczenia i Q-Doręcenia poprzez procesy realizowane w systemie JobRouter stają się częścią środowiska, z którego firma korzysta na co dzień.
Aby dowiedzieć się więcej na temat integracji Q-Doręczeń z systemami IT Twojej firmy, zachęcamy do kontaktu poprzez formularz lub mailowo: oferty@e-msi.pl