Platforma Elektronicznego Fakturowania (PEF) – Jak się przystosować?
W odniesieniu do naszego wpisu z początku tego roku, o zatwierdzeniu Dyrektywy ds. fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych (2014/55/EU) – 26 listopada 2018 Rząd uruchomił wersję testową Platformy Elektronicznego Fakturowania, znajdującą się pod adresem – https://efaktura.gov.pl/ i dostępną z poziomu każdej przeglądarki internetowej.
Platforma umożliwia rozliczanie zamówień publicznych wyłącznie z udziałem e-faktur o standardzie umożliwiającym ich automatyczne przetwarzanie (standardzie unijnym).
Tym samym, platforma może być już testowana, jakkolwiek obowiązek przetwarzania faktur o standardzie unijnym zacznie mieć moc prawną od 18 kwietnia 2019 roku.
Kogo dotyczą zmiany?
Od tego dnia, zamawiający będą zobowiązani do zastosowania się do zmian w zakresie fakturowania, poprzez przystosowanie systemów finansowo-księgowych do obsługi wspomnianych dokumentów oraz merytoryczne przygotowanie pracowników z zakresu zmienionych standardów.
Oznacza to, że po tej dacie, zamawiający będą musieli być w stanie przyjąć fakturę od wykonawcy w postaci określonej przez dyrektywę.
Dla zamawiających zmiany oznaczają niższe koszty obsługi zamówień oraz ułatwioną dostępność do rynku zamówień publicznych w Uni Europejskiej. Co w efekcie ma szanse pozytywnie wpłynąć na konkurencyjność polskich firm na rynku europejskim.
Jak się przygotować?
Mimo, iż Platforma Elektronicznego Fakturowania, wspiera proces przesyłania faktur elektronicznych, to zamawiającym oferuje jedynie podstawowe rozwiązania.
Jeśli firma zamawiająca korzysta z systemów finansowo-księgowych, Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii zaleca dostosowanie owych systemów do obsługi faktur elektronicznych o standardzie europejskim. Tym samym chcielibyśmy poinformować, że wszystkie wdrażane przez nas rozwiązania, są dostosowane do obsługiwania takich faktur.