Co należy mieć na uwadze wdrażając systemy low-code i no-code?
Większość organizacji posiada własny zespół IT, na którym polega w zakresie rozwoju i wdrażania aplikacji. Zapotrzebowanie na wewnętrzne systemy informatyczne znacznie wzrosło podczas pandemii. To spowodowało, że wiele firm musiało zmienić swoje modele operacyjne i plany inwestycyjne. To znaczy, wprowadzić technologie, które pozwolą na zdalne, bądź hybrydowe utrzymywanie procesów biznesowych. W rezultacie, aby sprostać strategicznym celom transformacji i aspiracjom wzrostu, firmy wywierają ogromną presję na wewnętrzne departamenty IT.
Platformy low-code/no-code mogą zmniejszyć tę presję, zapewniając działowi IT ustandaryzowany zestaw narzędzi, środowisk i funkcji umożliwiający szybki rozwoju aplikacji. W raporcie No-Code Census 2020 szacuje się, że dzięki takim platformom tworzenie aplikacji jest 4,6x szybsze, 4,6x przystępne i 4,8x łatwiejsze. Jednak, jak w przypadku każdej nowej, wdrażanej przez firmę nowej technologii, platformy low-code, bądź no-code stawiają firmy przed kilkoma wyzwaniami. Poniżej opisaliśmy jak sobie z nimi poradzić.
1. Zaakceptuj fakt, że low-code/no-code jest rozwiązaniem docelowym
Według firmy badawczej Gartner, do 2024 roku 65% aplikacji będzie tworzonych w technologii niskokodowej. Według badań firmy badawczej Forrester rynek platform do tworzenia aplikacji niskokodowych ma wzrosnąć do 21,2 miliarda dolarów do 2022 roku (w 2017 roku rynek wynosił 3,8 miliarda) Wiele firm eksperymentuje z platformami low-code/no-code, aby „wybadać grunt” procesu transformacji i nie uważając takiej platformy jako rozwiązanie docelowe. W związku z tym wiele organizacji uważa, że budowanie aplikacji klasy korporacyjnej bez wkładu zaawansowanego wewnętrznego działu IT jest tylko teoretyczne i że platformy low-code/no-code są pełne ograniczeń.
2. Upewnij się, że wybrana platforma pomoże osiągnąć cele Twojego przedsiębiorstwa.
Na obecnym rynku znajduje się około 300 dostawców low-code/no-code. Przy tak dużej możliwości wyboru i konkurencji, potencjalni klienci są w uprzywilejowanej pozycji i mogą dokładnie przeanalizować oferty i wybrać odpowiednią dla swoich potrzeb. Na co warto zwrócić uwagę przy wyborze?
– Zdolność do realizacji bezpośrednich celów biznesowych OOTB
– Dostosowanie do branży, w której działamy
– Kompatybilność z różnymi przeglądarkami i urządzeniami mobilnymi
– Zdolność do obsługi pożądanych funkcji i integracji (również takich, które mogą pojawić się w przyszłości)
– Dostęp do szkoleń produktowych
– Zaangażowanie społeczności użytkowników w proces uczenia się i dzielenia się wiedzą
– Perspektywy planu rozwoju platformy
3. Zidentyfikowanie najważniejszych obszarów dla zastosowań low-code/no-code
Zawężenie obszarów, w których można zastosować rozwój platform low-code/no-code w przedsiębiorstwie do kilku kluczowych obszarów jest bardzo ważnym elementem początkowej strategii wdrożenia. Niektórymi przykładami takich obszarów są ręczne funkcje wymagające automatyzacji, na przykład procesy, które dotychczas wymagały przekazywania i przekładania papierowych dokumentów z biurka na biurko. Takie procesy mają najbardziej negatywny wpływ na przebieg przepływu pracy i powinny być automatyzowane w pierwszej kolejności.
4. Miej na uwadze, że low-code/ no-code nie oznacza low tech, czy low security
Większość platform low-code/no-code jest pozycjonowana jako szybkie, tanie, wygodne i bezpieczne. Taka reklama, nie powinna wprowadzać potencjalnego klienta w wątpliwości. W większości zbudowane na ww. platformach aplikacje będą pracować na dużej ilości danych, będą integrować i łączyć się z innymi aplikacjami. W rezultacie platformy muszą przestrzegać ścisłych zasad projektowania, architektury, bezpieczeństwa, zgodności i DevOps, które nie różnią się od tradycyjnych platform do automatyzacji. Wręcz przeciwnie, z uwagi na to, że platformy low-code/no-code są narzędziem dla projektantów procesów i developerów we wewnątrz firm swoich użytkowników, twórcy takich platform zwracają uwagę na zagwarantowanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa i możliwości rozwoju aplikacji.
5. Buduj kompetencje, zamiast wypełniać luki kompetencyjne
Dla wielu, główną zaletą platform low-code/no-code jest możliwość prostego, własnoręcznego procesów, bez pomocy działu IT.
W przypadku tradycyjnych platform często zatrudnia się dodatkowe osoby, w postaci pracowników IT lub konsultantów w celu tworzenia jak najbardziej efektywnych procesów i wypełnienia luki kompetencyjnej. W przypadku low-code każdy może łatwo nauczyć się obsługi platformy i mieć swój udział w projektowaniu i testowaniu procesów. Linia działania nie jest wtedy ograniczona do kompetencji jednej osoby.
6. Pomyśl o transformacji cyfrowej end-to-end
Z racji skupienia głównie na uzyskaniu natychmiastowego zwrotu z inwestycji po wdrożeniu platformy low-code/no-code, firmy mają tendencję na koncentrowaniu się na aplikacjach front-end i skierowanych bezpośrednio do klienta. Często procesy middle – i back- office mają dla zarządu niższy priorytet, co zmniejsza korzyści z transformacji opartej na low-code/no-code dla całości organizacji.
Zaciekawił Cię temat platform low-code/no-code? Dowiedź się więcej na naszej stronie poświeconej platformie low-code JobRouter z której korzystają już setki firm.