piątek,6 Lipiec 2018

DESI 2018

desi 2018

Raport o postępie cyfrowym Europy jak prezentują się polskie firmy?

Komisja Europejska opublikowała raport “The Digital Economy and Society Index” przedstawiający postęp cyfrowy 28 krajów Unii Europejskiej w ubiegłym roku. Kraje były oceniane w 5 obszarach, a mianowicie: łączności, kapitału ludzkiego, wykorzystania możliwości internetu przez obywateli, integracji technologii cyfrowych oraz wykorzystania e-usług w sektorze publicznym.

Jak wypadła Polska?

Niestety, Polska zajęła 24. miejsce, podobnie jak w poprzednim roku. Jakkolwiek w stosunku do ubiegłego roku, jej pozycja w rankingu poprawiła się w obszarach łączności i kapitału ludzkiego, a znacznie spadła w obszarach korzystania z internetu, wykorzystania technologii cyfrowych i e-usług.

W przypadku łączności badania brały pod uwagę zarówno popyt, jak i podaż na mobilny i stacjonarny internet szerokopasmowy. Polska przodowała w wynikach na mobilną szerokość szerokopasmową, jakkolwiek była na liście ostatnich w rankingu ilości gospodarstw domowych ze stacjonarnym szerokopasmowym połączeniem z internetem. Co poskutkowało umieszczeniem Polski na 21  miejscu w obszarze łączności.

Analizując kapitał ludzki, okazuje się, że ok. 27{9ddb6e07ceb22b243e55c1316d0a90c577f076d03922ea8988637097512dda15} Polaków wciąż ma opory przed korzystaniem z internetu lub nie wykorzystuje w pełni jego zalet i możliwości. Tymczasem ok. 19% Polaków nigdy nie korzystało z internetu. Stawia to Polskę na 20. miejscu pod względem ilości regularnych użytkowników.

Kolejnym badanym obszarem było wykorzystanie internetu przez obywateli. Biorąc pod uwagę, użycie internetu na między innymi: czytanie wiadomości, social media, gry, zakupy i bankowość internetową. Polska została umieszczona na 25. miejscu. Polacy niechętnie zamawiają zakupy przez internet i stosunkowo niewielu obywateli używa kanałów social media, porównując do innych krajów. Jakkolwiek wypadamy znacznie lepiej pod względem używania bankowości internetowej oraz rezerwacji transportu i zakwaterowania przez internet.

Tymczasem, obszar wykorzystania technologii cyfrowych skupił się na badaniu digitalizacji biznesu i e-commerce. W tym wypadku Polska jest na 27. czyli przedostatnim miejscu i jedynie Rumunia wypada gorzej pośród krajów Unii Europejskiej.

Wykorzystaniem e-usług Polska też niestety nie może się pochwalić i jest na 24. miejscu w EU, pod względem elektronizacji usług Urzędowych oraz Służby Zdrowia.

Wnioski

Polska ma wiele do nadrobienia na tle innych krajów Unii Europejskiej. Ponadto, EU każdego roku wprowadza nowe standardy i projekty, dzięki którym kraje mniej rozwinięte w obszarze cyfryzacji mają szansę na wzrost. Polska również rozwija się z roku na rok, jednak w większości krajów Unii Europejskiej, proces ten odbywa się szybciej. W szczególności, odnosząc się do obszaru digitalizacji prywatnych przedsiębiorstw, e-commerce i usług publicznych. Wprowadzanie zmian nie powinno zostać pozostawiane na ostatnią chwilę. W Polsce istnieje przekonanie, że automatyzacja biznesu jest jedynie odpowiednia dla dużych firm i prawdopodobnie jest to jedna z kwestii mająca wpływ na ten jakże słaby wynik Polski w rankingu wykorzystania technologii cyfrowych.

Dlatego, w e-MSI zachęcamy do poznania zalet digitalizacji i obiektywne spojrzenie na konkurencyjny i rozwijający się dziś rynek. Fakt, że Polska ma wiele do nadrobienia, oznacza, że coraz więcej inwestycji i nowych norm wspomagających rozwój cyfryzacji będzie pojawiać się w kolejnych latach.

Dowiedz się więcej o platformach digitalizacji.

 

OSTATNIE WPISY

COVID-19 – Jak digitalizacja firmy przygotowuje ją na każdą ewentualność?

Plądrujący Europę korona wirus, wywołujący chorobę Covid-19, to ogromne uderzenie w gospodarkę. Niestety, wiele firm nie było przygotowanych na takie okoliczności, w związku z czym musiało tymczasowo zawiesić swoją działalność. W wielu przypadkach oznaczało to redukcję wakatów. Dla każdego przedsiębiorcy jest to jeden z najczarniejszych scenariuszy prowadzenia biznesu. W większości dotkniętych sektorów brak szybkiej reakcji […]


JobRouter – Aplikacja Mobilna

Zastanawialiście się czy JobRouter może być jeszcze bardziej przyjazny użytkownikom? Otóż może, odkąd do przyjaznego systemu dostępnego z poziomu przeglądarki internetowej, dołączyła zintegrowana aplikacja mobilna. Aplikacja umożliwia dostęp do dokumentów i procesów w systemie za pomocą dostosowanego do smartfonów interfejsu. Dzięki temu użytkownicy mają dostęp do systemu, bez potrzeby włączania laptopa.  Aplikacja mobilna jest w […]


Zmiany w Administracji – Biała Lista

Czego i kogo dotyczy nowy obowiązek? Z początkiem tego roku przedsiębiorcy stanęli przed kolejnym administracyjnym wyzwaniem. Od stycznia 2020 są zobowiązani do korzystania z białej listy, czyli rejestru aktywnych płatników VAT. Dodatkowo, obowiązuje ich nowa ustawa o przeciwdziałaniu zatorom płatniczym. Pierwszy z obowiązków polega na weryfikowaniu kontrahentów na białej liście. Na liście znajdują się firmy, […]


Proces Obiegu Faktur – Przykład

Przykład procesu obiegu faktur kosztowych Według danych podanych przez Global Business Travel Association (2017) około 50% procesów związanych z przetwarzaniem faktur wciąż odbywa się w sposób manualny. 19% z nich zawiera błędy. Wprowadzenie zmian w procesie manualnej akceptacji faktury, zajmuje średnio 18 minut. W zależności od wielkości firmy, czas spędzony na wykonywanie poprawek w systemie […]


Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o